Miten microdata ja rich snippet -katkelmat liittyvät hakukoneoptimointiin?

Microdata on ollut kovaa vauhtia tuloillaan ja sen soveltamisen vaikeus on ollut tähän asti normaalikäytön este, mutta uuden Genesis 2.0 -frameworkin tultua julki, jokainen Wordpressin käyttäjä voi nyt hyötyä mikrotietojen lisäämisestä sivuilleen. Kuten Google itse sanoo, "Jos Google ymmärtää sivujesi sisällön, voimme luoda Rich Snippet -katkelman." Ja se taas lisää hakukoneoptimointisi tehoa.

Suomalaisen optimoijan näkökulma on luontaisesti Google, mutta myös Bing, Yahoo ja Yandex käyttävät mikrotietoja hakutulostensa jäsentelyyn, joten niiden tärkeyttä ei voi liioitella. Kaikessa lyhykäisyydessään mikrotiedot ovat strukturoitu tapa kertoa sivustosi sisällöstä ja luokitella se oikein. Esimerkiksi jos sivustosi käsittelee rockbändien kiertueita, sisältösi tyyppi olisi ilmeisesti "Tapahtumat" tai "Musiikki".

Miten microdata liittyy hakukoneoptimointiin?

Microdata on ollut kovaa vauhtia tuloillaan ja sen soveltamisen vaikeus on ollut tähän asti normaalikäytön este, mutta uuden Genesis 2.0 -frameworkin tultua julki, jokainen Wordpressin käyttäjä voi nyt hyötyä mikrotietojen lisäämisestä sivuilleen. Kuten Google itse sanoo, --Jos Google ymmärtää sivujesi sisällön, voimme luoda Rich Snippet -katkelman.-- Ja se taas lisää hakukoneoptimointisi tehoa. Suomalaisen optimoijan näkökulma on luontaisesti Google, mutta myös Bing, Yahoo ja Yandex käyttävät mikrotietoja hakutulostensa jäsentelyyn, joten niiden tärkeyttä ei voi liioitella. Kaikessa lyhykäisyydessään mikrotiedot ovat strukturoitu tapa kertoa sivustosi sisällöstä ja luokitella se oikein. Esimerkiksi jos sivustosi käsittelee rockbändien kiertueita, sisältösi tyyppi olisi ilmeisesti Tapahtumat tai Musiikki. mikrotiedot-hakukoneoptimoinnin-osana-esimerkki-lady-gaga-concert

Kuten kuvasta yllä näkyy, Google-haku lady gaga concert tuottaa mikrotiedot sisältäviä tuloksia

Yhdellä silmäyksellä on nähtävissä milloin ja missä Gagan konsertit ovat. Klikkaamalla linkkiä päiväyksen perässä, voi siirtyä suoraan ostamaan lippuja ao tilaisuuteen. Ilman muotoiltua sisältöä tällainen asiakaspalvelu olisi mahdotonta, koska hakukoneet eivät voi siivilöidä kaikkea sisältöä ja yrittää päätellä mitä sivut oikein tarkoittavat. Mikrotiedot kuitenkin mahdollistavat jäsennellyn ja sivun tekijän näkökulmasta olennaisimman tiedon esittämisen. Ja siihen hakukoneetkin voivat turvata ja siksi esittää tuloksen omissa listauksissaan halutulla tavalla.

Suora vaikutus hakukonetuloksissa paremmille sijoille pääsemiseksi ei ole luvattavissa, mutta listauksen CTR paranee, koska listauksen näkijä klikkaa helpommin jäsenneltyä tietoa esittävän tuloksen kohdalta. Sama CTR-vaikutus nähdään kun Google authorship on kunnossa ja artikkelin kirjoittajan kasvokuva näkyy listauksessa.

Miten html ja mikrodata eroavat toisistaan?

HTML kertoo sivusi perusjäsentelyn ja muotoiluun liittyvät seikat. Mikrotiedot taasen kertovat datan luokitteluun liittyvät asiat.

Jos sivustosi aiheena on edelleen tuo rockbändien kiertueet, on luonnollista, että html ja css sivuillasi luo vaikutelmaa dynaamisuudesta ja nuorekkuudesta. Värimaailmat kuvat valitaan visuaalisen vaikutelman aikaansaamiseksi. Mutta microtiedot kaiken tämän rikkauden taustalla ovat mustavalkoista koodia, joka luokittelee tiedot omiin luokkiinsa.

Vinkki: käytä Googlen työkalua testataksesi sivujesi mikrotiedot ja myös Google authorship.

Kirjoittaja: