TOP-5 hakukoneoptimointivirhettä - miten parvekelasi hyvinkää myy?

Mitkä ovat useimmin tehdyt viisi virhettä kun sivustoa tarkastellaan hakukoneoptimoinnin näkökulmasta? Miten Hyvinkääläinen parvekelasi myisi enemmän?

Meillä ei kellään ole aikaa tehdä kaikkea aina-ja-täydellisesti, siksi on hyvä yrittää edes kitkeä pois pahimmat puutteet. Mitkä ne ovat, tässä lista.

  1. Sivusto puuttuu kokonaan, tai se ei ole indeksoitavissa.
  2. Sivuston sisältö ei kuvaa toimintaa ja on huonosti haettavissa.
  3. Sivuston otsikot ovat kryptisiä ja  vaikeaselkoisia jolloin niiden klikkaaminen tulee epätodennäköiseksi hakutuloslistauksissa
  4. Sivuston sisältö ei ota huomioon lukijaa ja käyttäjää
  5. Ei käytetä Bingin ja Googlen etc  webmaster-työkaluja
Ja nyt vähän tarkemmin nuo vielä. Käyn aihetta läpi parvekelasiesimerkin avulla. Mainittu taho ei ole millään tavalla sponsoroinnissa, ainoastaan valottava esimerkki siitä, mitä hakusana parvekelasi hyvinkää vaatii toimiakseen.

Hakukoneoptimointivirhe nro 1: Sivusto puuttuu kokonaan, tai se ei ole indeksoitavissa

Uskomatonta mutta totta, monelta firmalta puuttuu vielä tänäkin päivänä nettisivusto. Toki on olemassa pieniä nyrkkipajoja, jotka palvelevat vain pientä paikallista tarkkaan rajattua väestöpohjaa jossain kapeassa nichessä, mutta suurimman osan yrityksistä tulee omata nettisivut. Ja sitten se yleisempi virhe: sivusto on tehty niin, että kaikkeen sisältöön ei ole linkkiä (joko suoraa tai toisen tason linkkiä) etusivulta. Miten kukaan voi löytää siältöä, jota ei kerrota edes olevan olemassa. Tähän avuksi hyvä suunnittelu ja sitemap.xml.

Hakukoneoptimointivirhe nro 2: Sivuston sisältö ei kuvaa toimintaa ja on huonosti haettavissa

Alle kolme viikkoa sitten tein uusiksi yhden sivuston, joka ei löytynyt Googlen hakukonelistauksista sen toimialan keskeisillä hakusanoilla ollenkaan. Siis koko sivustoa ei ollut listattu kyseisillä hakusanoilla! Miten asiakas, joka etsii itselleen potentiaalista toimittajaa jollekin tuotteelle tai palvelulle, voi edes löytää sivustoa, jota Google ei indeksoi ao termeillä? Seuraava esimerkki ei ole tuo yritys.

Siksi, kun suunnittelet sivustosi tekstisisältöä, pidä huoli siitä, että teksti on luonnollista ja hyvälaatuista, mutta pidä myös huoli siitä, että tekstisisältö sisältää oletettavat hakufraasit toimialaasi kohtaan. Jos olet parvekelasituksien toimittaja, mieti miten toimittajaa haettaisiin: "parvekelasi hyvinkää" tai vaikkapa "halpa parvekelasi". Pidä huoli, että vastaat näihin vaateisiin tekstissäsi. Huonosti suunniteltu sivu ei myöskään ole relevantti tietosisältönsä suhteen ja se vaikuttaa sivun saamaan PR:ään (pagerank).

Hakukoneoptimointivirhe nro 3: Sivuston otsikot ovat kryptisiä ja  vaikeaselkoisia - esimerkki: parvekelasi hyvinkää

"parvekelasi hyvinkää" hakutulos, sivu 1, 16.7.2013

Hakukonetuloslistauksissa otsikot ovat usein se näkyvin osa. Kuten kuvassa yllä voi nähdä, kun haetaan "parvekelasi hyvinkää" haulla, hakutulokseen tulee painoarvoltaan suurimmat sivut aluksi, paitsi jos tulos osuu tarkemmin johonkin pienempiarvoiseen sivuun, joka paremmin täyttää haun kriteerit. Siksi Asennus Toivonen on listan ensimmäisenä ja heti perässä ovat yrityslistaussivustot. Näiden orgaanisten hakujen yläpuolella on vielä Adwords-mainokset.

Jos katsoo toivosen sivuston sisään linkittäviä sivustoja, niitä on kolme (yksikään ei sisällä parvekelasia ankkuritekstissä!). Kokonaisuudessaan sivuston arvot ovat matalat, mutta toivosen sivuston title-elementti on sen pelastus: <title>Asennus Toivonen Oy - Parvekelasit, terassilasitus, kaihtimet, parvekelasien asennus</title>. Ja koska footerissa on sana Hyvinkää, eli sijaintipaikkakunta, toivonen tulee hakumme parvekelasi hyvinkää kärkeen. Mutta analyyttisin silmin tarkasteltuna kyse on enemmän sattumasta kuin suunnitelmallisuudesta, sillä...


Hakukoneoptimointivirhe nro 4: Sivuston sisältö ei ota huomioon lukijaa ja käyttäjää - nyt parvekelasi hyvinkään naapurikunta, riihimäki, puuttuu tekstistä!

"parvekelasi riihimäki" hakutulos, sivu 1, 16.7.2013

Kuitenkin jos mietimme mitä toivonen sanoo palvelunsa, eli parvekelasien asennuksen,  maantieteellisestä kattavuudesta: "Toimimme pk-seudulla, uudellamaalla sekä hämeessä", jos teemme haun parvekelasi riihimäki, toivonen ei enää ole orgaanisessa haussa vaan ainoastaan Adwords-tuloksissa. He ovat siis omalla sivustonsuunnittelullaan estäneet hakutuloksissa näkymisensä haulla parvekelasi riihimäki. Miettimällä sivustonsa sisältöstrategian uusiksi, toivonenkin voisi saada ilmaisia asiakkaita Hyvinkään lisäksi ympärystökunnista kuten Riihimäeltä jne, sen sijaan, että maksaa heistä Adwordsin kautta.

Jos toiminnan keskeiset elementit eivät löydy otsikoiden ohella tekstistä, miten kukaan voi olettaa että Google osaisi taianomaisesti auttaa hakutuloksissa löytymisen! Ja muista vielä pohtia miten tuoretta tietosi on tai tulisi olla, kun suunnittelet päivitystesi kiertoa.

Hakukoneoptimointivirhe nro 5: Ei käytetä Bingin ja Googlen etc  webmaster-työkaluja

Kuten on muualla kirjoittanut, Google ja Bing tarjoavat hyviä työkaluja sivuston ylläpitämiseksi. Niitä työkaluja kannattaa hyödyntää, ne kun ovat ilmaisia.

Vihje: kun rakennat sivustosi näkyvyyttä ja toimivuutta, käytä myös ilmaista majesticseo-työkaluaja muista huolehtia mikrotiedot kuntoon!

Tässä vielä koko video referenssiksi tämän blogin aiheesta 
Kirjoittaja: