Millaisia linkkejä Google toivoo näkevänsä?

Millaisia linkkejä Google toivoo näkevänsä?

Kun pohditaan sivustollesi sisään tulevien linkkien lukumäärän lisäksi niiden laatua, ei ole aivan sama millaisia siimoja sinulla on vedessä.

Hiljattain Matt Cutts pohtii kaimansa lähettämää kysymystä siitä, onko merkitystä millainen linkki ohjaa sivulle. Jos pohditaan tyypillistä Wordpress-sivustoa, linkkejä on pääsääntöisesti itse tekstin lisäksi vimpainalueella ja footer-osiossa. Mikä arvo näillä muilla linkeillä on, riippuu siitä miten ne suhteutuvat verkosta muuten löytyviin linkkeihin, jotka osoittavat samaan kohteeseen ja toisaalta noista muista linkeistä löytyviin linkin anchor-tekstiin.



Jos kuvitellaan, että linkki on ihmisen tekemä orgaaninen linkki, silloin anchor-teksti on on myös vaihteleva ja saattaa sisältää jopa kirjoitusvirheitä. Toisaalta jos ankkuriteksti on tuhansissa tapauksissa sama ja sijaitsee vimpainalueen tägien sisällä, silloin voidaan olettaa, ettei se välttämättä ole sivuston ylläpitäjän tahdonilmaisu, eikä orgaaninen linkki. Cutts sanoo, ettei Google painota näitä epäorgaanisia linkkejä yhtä paljon kuin luonnollisa linkkejä. Kuten olemme kaikki huomanneet, usein vaikkapa teeman oletusasetuksissa on linkki tekijätahon kotisivuille vakioidulla ankkuritekstillä. Cuttsin sanoman mukaan tällainen linkki ei suinkaan ole arvoton, mutta se ei ole yhtä painava, kuin olisi linkki artikkelin sisältä.

Yllänäkyy kuvakaappaus omasta blogistani. Olen kuvaan ylle pinkillä korostanut mitä tarkoitan. Oikealla on vimpainalueen sisällä oleva linkki (tällä kertaa artikkeliin sivuston sisällä) ja tekstissä vasemmalla näkyy linkki kirjoitukseni sisällön kannalta olennaiseen viitteeseen.

On maalaisjärjelläkin selvää, että kirjoitukseni sisälle erikseen sisällyttämäni linkki on mielestäni tärkeä. Toisaalta yhtä järkeenkäypää on myös se, että vimpaimen linkki ei välttämättä ole yhtä tärkeä, joskin se saattaa sitä olla! Koska on yksittäisen linkkejä sisällyttävän sivuston suhteen tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä, mikä on tarkoituksellista ja mikä ei, Google tekee tilastollista ja manuaalista karsintaa sen tietomassan perusteella, jota googlebotit keräävät eri sivustoilta.

Takeaway: linkitä tekstistäsi lähteisiisi aivan kuten haluatkin. Pohdi ainoastaan, haluatko käyttää rel="nofollow"-tägiä, jos linkki menee ulos sivuiltasi. Käytä linkkejä muissakin sivustosi alueissa, kun haluat vaikkapa listata yleisiä kiinnostuksesi kohteita ja "vinkkejä".
Kirjoittaja: