Miten saan uuden sivun Googlen huomioon?

Miten Googlelle ilmoitetaan uusi sivu tai sivusto?

Kun luodaan uusi sivusto tai jo olemassa olevaan sivustoon uusi sivu, on olemassa pelko, etteivät hakukoneet löydä tuota uutta sisältöä, aivan riippumatta siitä, kuinka laadukasta tuo sisältö on. Mikä silloin avuksi?


Googlen oma löydettäväksi-linkki

Googlella on kaksi ilmoitettua tapaa, joilla se haluaa itselleen ilmoitettavan uusista linkeistä. Ensimmäinen on sivu, jolla uuden URLin voi ilmoittaa indeksoitavaksi. Toinen on Webmaster tools, jolla voi ilmoittaa sivustokartan eli sitemap:in indeksoitavaksi.

Ilmoita sivu löydettäväksi: https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url?continue=/addurl
Ilmoita Sitemap.xml (sivustokartta.xml) indeksoitavaksi (ohje): http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=fi&answer=183669&topic=8476&ctx=topic

Näiden kahden osoitteen lisäksi auttaa terve järki.

Miten varmistan sivujen löytymisen luonnollisella tavalla?

Kun Google indeksoi internetiä se tekee sen seuraamalla linkkejä sivuilta ulospäin. Jokainen a href on viesti Googlelle seurata tuota linkkiä ja katsoa minne se menee. Kuta suositumpi jokin yksittäinen sivu on, sitä herkemmin Google käy katsomassa sille tapahtuneita muutoksia.

Tätä ajattelua on hyvä hyödyntää oman sivun löydettävyyden suhteen. Aina kun lisää uuden sivun vanhalle sivustolleen, on pidettävä huoli, että sivuston muista osista on linkki tuohon uuteen URLiin. Kuta useampi linkki (ei älyttömyyksiin vietynä) sitä herkemmin uusi sivu löytyy. Jo edellä mainittu sivustokartta on oiva työkalu löydettävyyden turvaamiseksi. Sen jatkuva ylläpito aina muutosten myötä takaa sivujen hyvän löydettävyyden.

Vihje: Lue artikkelini Matt Cuttsin avustevidoista.
Kirjoittaja:

Huom! Olen siirtänyt blogin osoitteeseen https://etusivulle.fi